07‏/05‏/2008

دماغى بقت صنيه كنافه محشيه مخلل

البلد دى لما تيجى تشوف الفاظ تناسب الخنقه الى انت فيها موش هتلاقى كلمه خنقه زهق حرام هتجنن هنفجر هتشل كل دا ميعبرش عن الى جواك
وانا راكب ميكروباص ومروح الطبيعى ان طول منا ماشى وراكب مواصلات الناس بتكلم نفسها
وانتو اكيد شيفين كدا لان فى ناس مبتشفش خالص ناس معندهاش دم حتى كلمه ناس معندهاش دم دى متمشيش معاهم
فالموصلات غلت والكل شاف كدا لان سياسه الحكومه من فمك ادينك الريس كتر خيرة قال للحكومه تشوف موارد للعلاوة فالحكومه كتر خرها نزلت تاخد من الناس الفلوس علشان تدهلهم تانى لان زى منتو عرفين ان احنا بنحوش فلوسنا عند الحكومه واحمد عز والناس الطيبه دى لان احنا شعب مسرف صراحه فقلنا نحوش عندهم وناخد فلوسنا مرة واحدة
ما علينا وانا راكب المكروباص
واحد بيقول ان احمد عز قالهم قال لمين معرفش باين للسواقين كلامه بيقول كدا استنو المفجئه لسه ورا
احمد عز قالهم انتو عندكم مكروباصات بالاف الجنيهات والناس محدودى الدخل موش لاقيه فانا هغلى وانتو موش هتغلو علشان محدودى الدخل
ما عالينا كل دا مش مهم مع انه فضل يهرتل كتير الراجل دا ويقولك الدولار ما دام موش اقل من الجنيه يبقى الاسعار هتبقى غاليه انا كان هيجيلى شلل من الكلام بس انا متعود على كدا الجهل والتخلف والظروف الى عيشينها فى مصر خلت الناس دمغها ضربت عادى يعنى قلت راجل غلبان وبيتكلم النصيبه انه لما فضل يكلم نفسه كتير ولقيت محدش بيرد عاليه باين الناس زهقت من الكلام النصيبه بقى انى جيت ابص عاليه لقيته موش راجل اهبل بيهرتل
لقيته كان المدرس بتاعى فى الابتدائيه وانا اعرفه ولسه فاكرة كنت هتجنن النصيبه ان انا من سنتين ونص كدا كنت قابلته فى الشارع وسلمت عاليه وكدا وكان فرحان اوى انى فكرة شفته وهوا عمال يهرتل فى المكروباص كنت هتجنن بجد ونزلت فى نص السكه علشان اخدها مشى افوق من الصدمه
وحاسس ان انا كمان كام سنه ربنا يدينى ويديكم طوله العمر فى البلد دى هنبقى زيو على القريب
لان انا دماغى فعلا بقت صنيه كنافه مخشيه مخلل موش بهرج انا قربت اتجنن

هناك 12 تعليقًا:

tamer.sala7 يقول...

يا باشا انت قربت تتجنن انا اتهبلت خلاص اكيد سمعت عن الغاء الضرايب من علي المدارس والجامعات الخاصة يعني حتي مصاريف المدرسة غليت
لو حد يعرف موبايل الريس يدهولي والله مش حعمل اي حاجة غير اني ابعتله رسالة اكتبله فيها ارحمني علشان ربنا يرحمك

tamer.sala7 يقول...

معلش غلطة مطبعية انا كنت اقصد الغاء الاعفاءات الضريبية

موناليزا يقول...

اللهم ارفع غضبك ومقتك عنا
ممكن تشيل تاكيد الكلمة حين ارسال التعليق

Desert cat يقول...

يا رامى الناس كلها هيست وماشية تكلم فى نفسها
هو يعنى كل واحد راكب ميكروباص بالاف الجنيهات يبقى بتاعه ده كل الناس دى سواقين على الميكوراباصت ربنا ينتقم منهم

Wael Salem يقول...

ده الجنان قليل مع اللي بيحصل ده
يعني الريس زود الناس اللي بتشتغل في الحكومة 30% .... يقوم الاسعار تزيد علي الكل 50% .... مش حرام ده؟
يعني الحكومة تغلي البنزين والسولار علي أولاد البلد .... وتبيع الغاز المصري بتراب الفلوس لأسبانيا والأردن واسرائيل؟
مايزودوا اسعار الغاز اللي بيترمي بره ببلاش ويزودوا المرتبات من فرق الاسعار دي .

رامى اشرف يقول...

tamer.sala7
دا شىء طبيعى هما بيبحثو عن اى موارد يلمو منها فلوس العلاوة واكيد بعيدا عن ضرائب احمد عز والملاين الى بتتسرف على الدعايه من شركات المحمول وغيرة ولما نقول ناخد من الاغنياء ضرائب يقولها هناخدها جبايه ويطيحو بالغناء باللبراليه وحجريه راس المال وتشجيع الاستثمار والكلام دا
monaliza يقول
انا كنت بدايق من الحركه وشكرا للزيارة وانا شلتها بالفعل
Desert cat
القصه موش كدا الكلام كله اهبل من الحديث عن احمد عز للاسلوب فى المعارضه ولكن انا بتكلم عن ان دا كان راجل عاقل وربنا كرمه ومخه راح والبقيه تاتى
mohager
انت لا تتخيل الموضوع دا مجننى اد ايه الغاز الى برخص التراب الى ملوش اى علاقه بالاسعار العالميه الى بنديه لليهود وفى نفس الوقت نتغنى بالمعادة واى حد من الشعب يقول حريه فى اسرائيل يقولولة اسرائيل دى كذا وكذا وكذا لو فارك حلقه كان عاملها وائل الابراشى عن المهجرين فى اسرائيل ومسكهم بهدلهم وكانهم خانو البلد وهم يبحثون عن حريتهم حتى ولو كانت فى بلاد الاعداء والكلام كثير فى النقطه دى ولكن انا لا اعلم المنطق من ارسال الغاز لاسرائيل الحكمه ايه من كدا موش عارف شىء يجنن فعلا

PrInCeSS BeRy يقول...

هههههههههه على فكرة الجنان مش كفاية على حالتنا دلوقتى ومش محتاجين ننزل الشارع علشان نحس بالخنقة لانها طبيعى موجودة من خوفنا النزول علشان غلاء الاسعار فا نقعد فى بيوتنا احسن تسلم ايدك

RaRa يقول...

مساء الخير
بجد معاك حق فى كلامك بعد شويه هنلاقى البلد كلها اتجننت من كتر اللى بيحصل للشعب وربنا يقوينا ونقدر نتحدى اللى بيحصلنا
تحياتى

Wael Salem يقول...

أخي رامي
مع تحفظي علي كل اللي بتعمله اسرائيل في خارج حدودها .
بس من الداخل دولة ديموقراطية من الدرجة الأولي .
اه فيه حرية في اسرائيل
واللي يقول عكس كده مع احترامي للجميع يبقي يا غبي يا اعمي .
لما يحاكموا رئيس الدولة يبقي دي ديموقراطية
لما يتهموا رئيس الوزراء الحالي بالفساد ... يبقي دي ديموقراطية
لما يحاكموا ابن شارون بتهمة التربح من منصب ابوه يبقي دي ديموقراطية .
مش كده ولا ايه؟

رامى اشرف يقول...

PrInCeSS BeRy
عندك حق بقى دا النورمل عندنا
rara
هوا فعلا نص البلد اتجننت ولسه

mohager
مفيش حد ممكن ينكر ان فى حريه فى اسرائيل دا بلدهم وكذلك الحال فى امركيا مع اختلاف المعيار والسياسه خارج حدودهم بس احنا الى نستاهل كدا ولكن الحريه مكفوله للكل حد داخل اسرائيل لاهم شعب اختارو حاكمهم لاكن احنا شعب بنخاف من الحاكم موش الحاكم الى يعمل حساب للشعب وللحديث بقيه

Wael Salem يقول...

للأسف عقدة الحاكم دي عندنا من ايام الفراعنة .
الحاكم إله .... أو قريب من مرتبة الإله .
ماحصلش غير اوقات قليلة الخروج علي الحاكم .
وبتكون في الغالب بتحريض من شخص عايز يمسك الحكم .


أما بخصوص أمريكا واسرائيل في سياساتهم الخارجية ... فكله لصالح مواطنهم ووطنهم .

بغض النظر عن رؤيتنا إحنا للسياسات دي ... بس دي قمة الوطنية .
ماهو مش معقول حكومة أمريكا مثلاً يبقي ولائها للعرب أولاً وتعمل لمصلحتهم علي حساب المواطن الأمريكي .

رامى اشرف يقول...

mohager
كلام صح اكيد فى الاول والاخر مصلحه المواطن الامريكى فوق كل شىء حتى ولو على حساب الحريه للاخرين مادام هم يتمتعون بها فازدواج المعايير مباح مادام للمصلحه الوطنيه
ودا قمه الوطنيه فعلا انك تعمل اى شىء لمصلحه شعبك حتى ولو هتدفه مليارات الدولارات فى الحروب
المهم مصلحه المواطن اولا واخيرا